Pels voltants de Santa Cília (I)

5 de Març del 2008

Subiranes – Sant Cília – La Sarment - La Feu – El Baucells - La Vall – Subiranes

L’excursió d’avui és una ruta circular.

Sortida de Vic a 2/4 de 8 amb una temperatura de – 1º C, en direcció a l’Esquirol i continuar per la crta. de Tavertet. A uns 5 kms. hi ha un pal indicador, a la dreta, que condueix a la casa de Sobiranes. Seguim uns 4 km d’aquesta pista que segueix paral·lela a la crta. de Tavertet i deixem el cotxe molt a prop de la casa de Subiranes. Total 30 kms.

Ens posem a caminar a ¼ de 9. Avui el dia és molt ventós i molt fred. Cal abrigar-nos de valent. La vista és esplèndida. Passem pel davant de la casa de Subiranes i anem en direcció cap a Santa Cília; deixem el trencall d’anar a Sant Miquel de Serrarols i seguim una pista força cuidada que ens portarà a Santa Cília.

Des de Santa Cília contemplem tota la vall de Sau. Gran vista panoràmica. Continuem per la mateixa pista que ens porta fins a la casa de la Sarment. Aquesta masia ha estat recentment restaurada i fa molt goig. Situada a la part soleia tenia moltes feixes amb vinya; el nom és prou explícit.

Anem vorejant l’antic congost del Ter, mentre al davant nostre, a l’altra banda del riu hi veiem el Parador Nacional de Sau i les serres de Sabassona.

A partir d’aquí ens trobem que el camí s’acaba i tenim de seguir com podem, passant per llocs gairebé intransitables, però finalment i després de consultar varies vegades el mapa que portem arribem al bon camí i passem per la casa de la Feu. Edifici pràcticament en ruïnes i de tamany regular, sense res de particular excepte uns arcs de lloses rústiques sota el pis on hi havia els estables.

Esmorzem molt a prop de la casa en un racó assolellat arrecerats del fort vent que avui no para de bufar.

Anem seguint tota aquesta raconada per un camí força estret i arribem a la casa d’El Baucells. Bonica casa, en força bon estat, amb porta dovellada, finestra de pedra amb brancals esculpits i llindes treballades, i curiosa finestra gòtica. Aquesta casa tenia vinyes. Gairebé totes les cases d’aquesta raconada soleia i protegida cultivaven els ceps.

A partir d’aquí seguim el camí per una crta. forestal més transitada i en poca estona arribem a la casa de Les Valls, situada en un bonic racó enlairat molt agradable. Aquesta casa també ha estat restaurada i amb molt d’encert.

Som gairebé a tocar al riu i ara ens toca fer un desnivell de 300 m. fins a Subiranes.

Anem seguint la pista per anar a la casa de Les Valls i just abans de passar per una riera , deixem la crta. forestal i agafem un camí a la dreta; anem seguint aquest camí força llarg i consultant diverses vegades el mapa per assegurar el camí que ens ha de conduir fins a la casa de Subiranes. Arribem a la casa a 2/4 1.

Aquesta casa ja és citada el 1138 . Té galeries balconades a la part soleia, una preciosa finestra gòtica amb cinc arquets. Galeria coberta al primer i segon pis amb grans pilars de pedra obrada. La balconada és de fusta tornejada. Aquest edifici és molt antic.

Abans de marxar amb el cotxe donem una última mirada a tota la vista panoràmica que tenim davant nostre. Dia molt clar. El vent però no para de bufar.

Avui hem caminat força amb un recorregut total de: 13’93 kms.

Arribem a Vic a la una del migdia.

Lluís Balasch ha dit...

Hola. Jo també hi era en aquesta sortida i per la casa del Feu no hi vaig passar si no que era una anomenada s'Avellana o Beyana segons el llibre de Quirze Parés.
Per cert, Xavier, espero que estiguis millor i el proper dimecres ja siguem tot l'equip.

miquel ha dit...

Carai! Aquestes últimes actualitzacions del blog, el comptador i la previsió del temps estan molt bé.

Lluís Balasch ha dit...

Retiro el que vaig dir. La casa per on varem passar era La Feu el que passa es que em pensava que estava en mes bones condicions.