Puig de les Àligues o Puig de l'Àliga (Serra de Curull)

24 de Març de 2010

Recorregut:
Trencall Crta. de Bracons – Coll de la Coma del Coll – Puig de les Àligues – Collada de Sant Bartomeu- Camí del Rec de Bracons – Trencall Crta. de Bracons.

Recorregut i mapa

Descarregar Track de la ruta

La ruta al Wikiloc

Aproximació:
Sortim de Vic a 2/4 de 8, en direcció Puigcerdà per la C-17. Agafem l’eix Vic-Olot per la C-37. Sortida a Sant Andreu de la Vola. A partir d’aquí seguim per la Crta. BV-5224 que passant per la Vola arriba fins a la Collada de Bracons. Deixem el cotxe en el trencall a l’esquerra de la crta. (venint de la Vola), 1’7 km abans de la Collada; hi ha una cadena i un rètol on diu: La Baulella.
Total: 29 km

Introducció:
Aquest itinerari circular ens portarà a un dels cims més destacats de la Serra de Curull. Ens permetrà gaudir dels frondosos boscos de faigs d'aquesta zona, sobretot pel vessant nord. Les vistes són bones sempre que no trobem boira espessa (com és el cas d’avui).
Aquesta ruta es pot fer tot l’any, però a la tardor li dóna un especial encant els faigs que ens acompanyaran bona part del trajecte, encara que les seves fulles acabades de caure puguin esborrar la visió clara del camí.

Itinerari:
Iniciem la sortida a 2/4 de 9 davant del rètol on diu: “La Baulella”. Avui el temps es presenta amb molta boira.

Punt de sortida excursió

Seguim les marques de color blau que segueixen fins el cim. El camí arrenca en forta pendent i poc desprès va seguint per dins el bosc i va guanyant alçada suaument.

Arribem a una font amb un abeurador al davant.

Continuem seguint les marques blaves i més endavant arribem en una cruïlla de corriols amb una tanca i un cartell que posa Puig de les Àligues. En aquest punt ens unim al camí que prové de la Collada de Sant Bartomeu i que es per on passarem en el camí de tornada.

Cruïlla de camins

Seguim ara el camí per l’esquerra senyalitzat amb abundants marques de color blau i que en lleuger ascens pel mig d’una roureda i amb dilatades vistes ens portarà al Coll de la Coma del Coll a 1.257 m.

Masia de la Coma delColl

Important cruïlla de camins. Ara de sobte sembla que hi hagi camins que provinguin d’arreu. Hi ha antics rètols de fusta que indican les direccions dels llocs. Curiosament en noms diferents. Recentment hi ha una nova retolació amb el nom “oficial” de Puig de L’Àliga.

Coll de la Coma del Coll

Al nord descendeix bruscament per la font de la Canal un camí que va a Vidrà passant per la Baga de Curull, i pel vessant oposat el camí de Sant Pere de Torelló. Cal girar a la dreta (hi un rètol indicant el lloc) i seguint un sender que va per la carena comencem a ascendir suaument. Els senyals blaus ens acompanyen fins al cim.

Camí cap al Puig de les Àligues

No ens hem d’espantar pel seu aspecte desafiant que en forma de pica, sembla inaccessible. El camí que hi puja és certament vertiginós. Els últims metres són força costeruts i algun pas ens demanarà una certa agilitat, però sempre fàcil.

Davant la silueta de la "pica"

El Puig de les Àligues és un cim dret d’atrevida estructura i el millor mirador de la serra de Curull situat a 1.342 m. El poc espai de que disposa el cim, juntament amb el seu accés, ens fa semblar que estiguem en un cim del Pirineu. Una senyera oneja al seu cimal.
Temps total sortida:1h 30’.

Puig de les Àligues

Esmorzem a dalt al cim. Avui no podem gaudir d’una vista completa del Pirineu i el Montseny; està força emboirat sobretot en les fondalades, però veiem en primer terme la Serra de Bellmunt, Puigsacalm, Cabrera i la Plana de Vic. Els boscos propers ens recorden que estem a la part més ufanosa d’Osona. Som als peus de la Baga de Curull amb una de les fagedes més grans del país.

Vistes des del cim

Desprès de gaudir d’aquest meravellós paisatge iniciem el camí de tornada desfent el camí de pujada passant per el Coll de la Coma del Coll. Seguim baixant uns 200 m., ara per la solana, fins arribar al filat que hem trobat a l’anada.

Lloc on deixem les marques blaves

Aquí deixem els senyals blaus i seguim per un camí que no està senyalitzat. Tot el traçat d’aquest camí és molt evident i força fresat.

El camí ressegueix el vessant de la muntanya entre boixos i una fantàstica fageda.

Caminar per dins el bosc enmig de la boira té el seu encant

Passem pel Collet de la Boulella, el Coll de Joan i el Collet de la Foradada.

Bonics racons

Desprès de caminar uns 40’, arribem a la Collada de Sant Bartomeu a 1249 m.

Collada de Sant Bartomeu

Aquest coll és un important nus de camins, concretament cinc; seguint el camí de l’esquerra (amb un amb un rètol indicador) arribaríem al Puigsacalm. Nosaltres seguim el camí de la dreta en direcció a la Collada de Bracons.

Continuem el camí en fort descens, ara amb marques de pintura vermella i blava fins arribar a un faig on hi ha un rètol “incrustat” dins l’arbre on diu: “Camí del Rec de Bracons”.

Deixem el camí principal i seguim el corriol de la dreta. Aquest tram travessa un terreny molt salvatge amb un camí en molt mal estat degut a la gran quantitat d’arbres trencats per la neu.
Tot i que hi han marques vermelles requereix d’una certa orientació.

El camí està totalment tapat per les branques

Anem seguint per aquesta fondalada en un brusc descens i poc desprès arribem a la font de la Tosquera.

Indret de la font

Aquesta cabalosa font és l’origen de la riera de Bracons. El doll d’aigua alimentava per si sol el molí de Bracons.

Font de la Tosquera

Seguim el camí, ara per una pista forestal i finalment arribem de nou al punt de sortida. Final de l’excursió d’avui.

Curiós faig prop de la font de la Tosquera

Recorregut total: 6’73 km.
Ascensió acumulada: 421 m.

Arribem a Vic a la una.
Avui i desprès de molts dies de pluja, el bon temps ens ha acompanyat durant tot el camí.

Observació:
El nom de “El Puig de les Àligues” no apareix als mapes del I.C.C., surt en canvi el “Puig de l’Àliga” al terme de Sant Pere de Torelló; cal dir que és el mateix cim situat al nord de la casa de la Coma del Coll.

El barranc de l'Argentada ha dit...

Fa poc temps que he descobert el teu bloc. Només et volia felicitar i animar-te a continuar.

pilar ha dit...

Tot és molt bonic, el recorregut i les fotos. Això és gaudir de la natura!
Pilar

Unknown ha dit...

Hola Josep M. Felicitas pel teu blog!. Vaig fer aquesta excursió l'altre dia però no vam saber fer tot el sender del "Rec de Bracons"... vam acabar recolant a mig camí i seguint el camí típic fins al Coll de Bracons... Està molt complicat tot aquell tram!