Barret de La Parareda (La Casanova)

18 de Febrer del 2009

Recorregut:
La Casanova – Sunyer de Baix – Bauma del Sunyer – Collsaplomera – Puig de les Baumes – Barret de a Parareda – Collsaplomera – Sunyer de Dalt – Sunyer de Baix – La Casanova

Recorregut i Mapa

Descarregar Track Baumes del Sunyer
La ruta al Wikiloc

Descarregar Track Barret de la Parareda

Aproximació:
Avui sortim de Vic a les 8 en direcció a Olot per la C-153. fins arribar a L’Esquirol. Entrem a la població per seguir per la BV-5207 en direcció a Tavertet fins passat el km 11. Deixem el cotxe al costat de La Casanova. Total: 28 kms.

Itinerari:
Comencem la ruta d’avui a ¾ de 9 amb un dia totalment assolellat però amb força fred.

Inici de la ruta

Sortim de La Casanova; creuem la crta. i a pocs metres en direcció a l’Esquirol, sota uns pals elèctrics, un sender s’enfila cap el Sunyer de Baix. Està senyalitzat amb marques grogues. Anem pujant decididament en ziga-zaga en direcció oest. Aquest camí té trams força ben conservats.

Camí del Sunyer

Poc abans d’arribar a la casa, deixem el camí i marxem cap a la dreta on hi veiem les restes de la Cabanna del Sunyer, situada en una feixa. Desfem el camí i continuem la pujada fins arribar a la casa del Sunyer de Baix situada sota el cingle del Sunyer.
És una casa molt ben construïda, d’estructura impressionant i situada sota una bauma. Té una llinda amb una creu sobre uns graons. Actualment amenaça ruïna. Al costat hi han construccions auxiliars. El lloc està completament tapat per la vegetació.

Masia del Sunyer de Baix

Construccions auxiliars

Seguim per darrera la casa sota la cinglera on hi trobem una font i una pica al peu de les escales que condueixen al Sunyer de Dalt. Per aquí i baixarem fent el camí de tornada.

Fins aquí està senyalitzat amb marques grogues.

Prenem el corriol que surt per sota els cingles desprès de deixar la casa. El camí a voltes es perd una mica, però és fàcil retrobar-lo si prenem com a referència els cingles a la nostra dreta que hem de resseguir. Un tram farcit de petites i mitjanes baumes sota la cinglera que anem seguint. Aquest camí actualment està molt tapat per la gran quantitat d’arbres caiguts últimament degut a la neu i el vent. Arribem a la Bauma del Sunyer.

Es tracta d'una de les baumes més grans i impressionants de tot el terme de Tavertet, ja que és la balma més ben conservada de tot el terme. Va estar habitada, i encara poden apreciar-se ben clarament les parets, portes i finestres.
El sostre és totalment horitzontal i de molta grandària. Situats dins la bauma, el lloc gaudeix d’una gran panoràmica i amb el poble de Tavertet al fons.

Bauma del Sunyer

Desprès de visitar la bauma continuem el camí ara molt més ample i molt marcat. Un camí, molt bonic, i ben traçat. Era el que anava a la bauma i continuava cap el Sunyer.

Seguim planejant fins anar a desembocar a la pista cimentada que va al Sunyer de Dalt.

Aquest tram de camí que va del Sunyer de Baix, passant per La Bauma del Sunyer fins a la pista del Sunyer, no està senyalitzat.
Seguim cap a la dreta per la pista i arribem a Collsaplumera a 890 m. Cruïlla de camins. Trobem una fita de l’itinerari senyalitzat.

Deixem la pista i girem cap a l’esquerra on contemplem dos camins senyalitzats amb marques grogues que voregen el Puig de les Baumes. Seguim cap a la dreta per el cantó de l’obaga enmig d’arbres caiguts.

Anem seguint per aquesta pista, molt herbada i en lleuger descens. Més endavant deixem la pista i pugem cap a l’esquerra per una canaleta amb forta pujada i per terreny esmicolat. Podem ajudar-nos per pujar tot agafant-nos a les arrels que hi ha.

Tenim el Barret de la Parareda a la nostra dreta. Esvelta roca de curiosa formació geològica, dominant amplis panorames sobre les valls del Molí Vell, del Sot de Balà, l'embassament de Sau i una mica més lluny, la Plana de Vic.

Barret de La Parareda

És ben visible des de la carretera de l'Esquirol a Tavertet.

Seguim per un collet entre les alzines seguint la ruta senyalitzada i arribem al cim del Puig de la Perereda. Esmorzem en aquest lloc contemplant boniques vistes.

Seguim per la carena i anem girant cap el Nord. Ens acostem cap el cingle per contemplar un extens panorama.

Al fons, Puigsacalm i Cabrera

Entrem al bosc i baixem per una petita canal que baixa per la paret que hi ha a la dreta. Uns forats tallats a la roca, en forma de graons, ens ajudaran per baixar.

Entrem en una zona de gran blocs i seguint per la banda solana amb un corriol molt dificultós degut a l’espessíssima vegetació, arribem a la Bauma de les Piques.
És una gran bauma, d’uns 50 m de llargada amb un gran sostre horitzontal i que fou habitada.

Bauma de les Piques

El nom li ve de tres grans piques que recullen l’aigua que regalima del sostre.
Aquesta bauma podria haver estat el refugi del famós bandoler Joan de Serrallonga al segle XVII; ja que segons una llegenda, solia descansar en una bauma propera a Tavertet i que tenia cabuda per a 60 homes i animals de càrrega.

Al fons, una fita i una marca groga ens indica el camí de tornada. Continuem el camí ple d’arbres caiguts i de romegueres. Sortim dels bosc i el corriol es converteix en un camí més ample. Seguim per el pla herbat i finalment arribem de nou a Collsaplomera.

Un cop a la cruïlla principal i seguint les marques grogues, prenem la pista cimentada en direcció nord, cap a cal Sunyer.

Fem la pujada vorejant la cinglera camí de la casa del Sunyer de Dalt. Esplèndid panorama sobre Tavertet i els seus contorns.

El Sunyer de Dalt és una gran casa situada en uns extensos planells voltada de prats.

El Sunyer de Dalt

Poc abans d'arribar a la casa, a la dreta, un pal indicador ens senyala el corriol que baixant per una escala de pedra ens porta de nou al Sunyer de Baix.

Masia del Sunyer de Baix

Passem pel costat de la casa i ara només ens cal seguir el camí marcat amb les marques grogues que ens portaran fins a La Casanova, final de la ruta d’avui.

La Casanova

Marxem a 3/4 d'una i arribem a Vic a 2/4 de 2.

Desnivell: 103 m

Recorregut: 6'49 km

Excursió molt interessant per l’interior de Tavertet que combina les boniques vistes des del Puig dels Baumes i el Puig de la Perereda, amb els curiosos indrets del Barret de la Perereda, i de les impressionants Baumes del Sunyer i de les Piques.