Serra dels Bufadors (Santa Mª de Besora)

21 de Maig del 2008

Coll de Beví – peu cinglera Serra dels Bufadors – Els Bufadors – Carena Serra dels Bufadors – Coll de Beví.

Avui també sortim a 2/4 de 8 de Vic, com ja és costum, en direcció a S. Quirze de Besora per continuar cap a Sta. Mª. De Besora. A la sortida del poble en direcció a Vidrà, trobem un desviament a l’esquerra que indica “a Ripoll per Llaés”; seguim aquesta pista encimentada 3 kms. fins a trobar un indicador a l’esquerra on diu: Coll de Beví. Deixem el cotxe aparcat al costat esquerra de la crta. Fins aquí hem fet 33 km.

Els bufadors són uns forats o escletxes per on surt corrent d’aire. Mereix la caminada pel meravellós indret on es troben els forats, ja que la seva situació a la part baga de la serra dels bufadors fa que s’hi generi un microclima especial, amb grans blocs de roca coberts de molsa i una flora ben particular. És una zona no gaire gran, de forma allargada i més o menys estreta. Ens hem de fixar en els forats que hi ha al terra. Si ens hi acostem notarem que l’aire que surt és fred. A voltes es pot sentir com xiula en el seu interior, d’aquí el nom de bufadors. A mesura que avancem trobarem més forats. Aquí el terreny és inestable i no s’aconsella entrar dins els bufadors. És un indret de gran bellesa que té un aire màgic.

Comencem l’excursió d’avui a 2/4 de 9. Des del Coll de Beví, a 918 m., seguim la crta. en sentit contrari durant uns 100 m. fins atrobar un indicador a la nostra dreta on ens indica el camí a seguir. Només ens cal anar seguint aquesta pista resseguint el peu de la cinglera de la Serra dels Bufadors. Ignorem el camí que va fins a la casa del Beví Xic, per continuar per la dreta i remuntar fins a un petit collet al final de la carena. Deixem la pista que baixa en direcció ponent per desviar-nos a la dreta (hi ha un senyal indicador) per una pista menys marcada i que abandonem, per continuar per un camí també a la dreta al cap de pocs metres. Aquest camí va paral·lel a la pista, encara que més enlairat, durant uns metres i després segueix per la baga. Quan el camí planeja i és més evident, trobem un corriol que s’enfila a la dreta i amunt, pujant un marge just al començament, que es fa difícil de superar sense l’ajuda de les mans i d’algun boix. Aquest punt és “clau” per poder arribar-hi.

Al cap d’un centenar de metres arribem a l’entrada dels Bufadors i al primer dels avencs, just a la base d’un pi que és el que més bufa habitualment.

A partir d’aquí el camí s’endinsa en les formes laberíntiques de l’indret.

Després de superar la pujada i quan s’arriba a una petita plaça coberta de vegetació i envoltada de parets de roca, si ens desviem a la dreta entrarem a la gran esquerda dels Bufadors, on hi trobem un faig entravessat. El lloc és de gran bellesa.

Continuant el camí principal dels Bufadors cap a llevant. Des d’aquest punt, un camí continua per la carena, amb algun punt on haurem d’ajudar-nos amb les mans. El camí segueix pel llom de la carena superant el turó dels Bufadors a 1.006 m. En aquest punt hi esmorzem.

Des de la carena, podem gaudir d'unes vistes panoràmiques de la zona i, mirant enrere, veiem perfectament per on hem passat fins ara. Només ens cal seguir el camí que travessa la carena i baixa, a poc a poc, cap a la vall per l’altre banda fins a decantar-nos per la baga en el segon tram del recorregut i arribar de nou al Coll de Beví, inici de l’excursió (lloc on hem deixat el cotxe).

Recorregut: 7’34 kms.

Excursió molt variada i amb un temps excel·lent.

Marxem a les 12 del migdia i poc abans de la una ja som a Vic.

Informació: Mapa-Guia. Puigsacalm /Bellmunt. Ed. Alpina.

Anònim ha dit...

Només voldria felicitar-te per aquest magnífic treball d´informació. Volem fer Els Bufadors però ara hem trobat, en aquest blog, un bon grapat de bones propostes. Gràcies.

Campro ha dit...

Si,

Realment aquest blog cada dia està millor. Felicitats als 3 excursionistes i, en concret, a en Josep Maria.

Anònim ha dit...

Hola,

m'agradaria saber quanta estona hi ha desde on s'aparca el cotxe fins a els bufadors pròpiament dits.

Merci

Josep Mª Camprodon ha dit...

Hola Anònim.

Amb una hora de camí pots arribar a la zona dels Bufadors,