Coll de Pal (Serra Cavallera)

23 de Juliol del 2008

Pla d’en Plata – PR – Collada de Collsalarça – Puig de les Pasteres – Pedra dels Tres Bisbats – Coll de Pal – Rasos de Fogonella – PR – Pla d’en Plata.

Com de costum sortim de Vic a 2/4 de 8. Agafem la C-17 fins a Ripoll. A partir d’aquí seguim per la C-26 en direcció a Camprodon; arribem a la rotonda de l’entrada dels túnels de Collabós. Continuem per la C-38 fins a la colònia Estevenell, on davant de les cases girem a l’esquerra per una pista estreta i cimentada que s’enfila. Hi ha un rètol on diu: Ogassa. Seguim aquesta pista uns 6 kms. Arribem a un collet amb unes antenes gegantines de comunicacions anomenat pla d’en Plata. Aquí deixem el cotxe.
Total kms: 63.

Seguim les explicacions del llibre “Itineraris a peu pel Ripollès”. Autor: J.M. Colomer i Fossas, i Mercè Colomer i Ruiz. Col.lecció Guies del C.E.C. (P.A.M.)

Aquesta caminada ens permet admirar un racó dels voltants de la Serra de Cavallera. El Coll de Pal separa aquesta serralada en dues parts. Aquesta excursió recorre la part de la dreta. Seguirem la carena fins a la Pedra dels Tres Bisbats, on s’ajunten els termes de Pardines, Vilallonga i Ogassa.

Recorregut

Comencem l’excursió a les 9. Sortim del Pla d’en Plata; ens trobem a 1.360 m. d’alçada.

Pla d'en Plata

El nom d’aquest indret ha estat relacionat amb la Torre Cavallera i amb els seus usos militars als quals es va veure sotmesa aquesta serra al llarg de la història. Segons l’historiador camprodoní Mn. Julià Pascual, el mot Platea provindria d’un terme llatí medieval que significa plaça d’armes.

Travessem el filat de la dreta i ens enfilem seguint els senyals del PR. Anem guanyant alçada i arribem al Pla d’en Maideu. Aquí ens cal passar pel mig del bestiar que hi ha. És un lloc amb molta abundància d’herba.

Anem seguint el PR fins arribar a un filat amb un senyal en una pedra. En aquest lloc deixem el PR. Aquí enllaçarem amb el camí de tornada.

Lloc on cal deixar el PR

Comencem a enfilar-nos i encarats a un camí que veiem a mitja muntanya. Pasem per sota el cingle Gros i pujant per un coll arribem a la Collada de Collsalarça a 1.771 m. Ara tenim una bonica panoràmica del Pirineu Oriental. Veiem el Balandrau, El Gra de Fajol, El Pastuira, El Puigmal, Canigó, Costabona.

Anem seguint la carena tot contemplant la visió d’unes extenses planes herboses entre la Collada Verda i la vessant nord del Taga i del Puig Estela on hi pasturen gran quantitat de ramats. Aquest estiu la vegetació és molt abundant.

Vista de la carena

Pugem al Puig de les Pasteres a 1.891 m. i continuem carenejant.
Esmorzem sota unes roques arrecerats del vent. Avui disfrutem d’un dia magnífic.

Panoràmica del Pirineu Oriental des del Puig de les Pasteres

Passem més endavant per la Pedra dels Tres Bisbats (1.893 m.). A partir d’aquí comencem a baixar cap al Coll de Pal.

Aquest Coll a 1.776 m. és un pas molt antic per comunicar les poblacions de Pardines, Surroca i la vall de Camprodon. Antic camí de transhumància. Molt a prop del coll hi ha tres entrades a antigues mines.

Coll de Pal

Seguim els senyals d’un pal indicador que hi ha al coll, i més endavant a l’esquerra, trobem un altre senyal on indica el PR per on ens cal continuar. Aquest camí va passant per sota la carena i per tota una zona d’abundants pastures. La monotonia del camí es compensa per la panoràmica que tenim de la Serra Cavallera.

Finalment arribem al filat que separa els termes d’Ogassa i Camprodon; punt d’enllaç del camí que hem fet a l’anada.

Ara només cal anar seguint el camí del PR tot passant pel Pla d’en Maideu amb molt de bestiar pasturant i desprès de passar pel mig de boixeres arribem al Pla d’en Plata; lloc d’on hem sortit.

Durada excursió: 3h. 30’ . Sense comptar les parades.

Recorregut total: 10’28 kms.

Arribem a Vic a ¼ de 3.

Anònim ha dit...

Benvolgut Josep Mº,
m'agrada molt llegir els escrits de les teves excursions juntament amb els teus inseparables companys de camí. Les trobo molt interessants i ben explicades.
Només volia comentar una cosa, ja que a l'inici de l'escrit d'aquesta setmana fica que agafeu la C-25 (Eix Transversal) enlloc de la C-17 que és la carretera correcte per anar a Ripoll.
És un comentari per ajudar a no equivocar-se a aquells que com jo ens fem mal amb els nº de les carreteres i així podem arribar millor al nostre destí.

Josep Mª Camprodon ha dit...

Benvolgut company,

Primerament et vull donar gràcies per ser un seguidor del Fer muntanya.

La correcció que m'has fet ja està arreglada. Espero rebre més observacions i així, entre tots, poder millorar el contingut del blog.

GAIA ha dit...

Avui he estat precisament a la serra cavallera. Fantàstica! Enhorabona pel blog

Josep Mª Camprodon ha dit...

Gràcies per visitar el blog "Fer muntanya" i també l'enhorabona pel Blog GAIA.

Anònim ha dit...

Aquest diumenge hem fet l' excursió per la serra de Cavallera.
Fantàstica. Moltes gràcies per publicar-la Josep Maria.