El Far (voltants)

23 de Setembre de 2009

Recorregut:
Santuari del Far – Grau de Cabrafiga – Masia de Puiggalí – Collet de Sant Martí – Grau de Santa Anna - Santuari del Far

Recorregut i mapa

Descarregar Track de la ruta

La ruta al Wikiloc

Aproximació:
Sortim de Vic a 2/4 de 8. Prenem la C-153 en direcció a Olot fins el Coll de Condreu, al punt quilomètric 38’8, des don una carretera de 4’3 km ens porta al Santuari del Far. Total: 44 km

Introducció:
El cingle del Far, a 1123 metres d’altitud, està coronat pel bell santuari de la Mare de Déu del Far. S'erigeix a l'extrem de llevant dels cingles de Tavertet i pertany a la parròquia de Sant Martí Sacalm, del terme de Susqueda i del bisbat de Vic. De totes les cingleres del Collsacabra, cap no és com aquesta proa on conflueix el Collsacabra amb les Guilleries i la vall d'Hostoles.

Santuari del Far

Els primers documents que es troben sobre el santuari del Far daten del segle XIII tot i que es creu que anteriorment ja existia. Un devot feligrès, en Pere Jaume de Sesqueions el dia 25 d’Agost del 1269 fa un llegat a Santa Maria del Far.

Sembla que al segle XIV va ser el primer santuari del Collsacabra que tenia confraria i sacerdot propis i aplegava devots d'una gran munió de pobles gràcies a la seva situació estratègica: tant del costat de Girona i la vall d'Hostoles com del cantó de Vic.

L’església actual data del segle XVII, ja que la capella primitiva va quedar totalment enderrocada pels terratrèmols que van sacsejar tot el Collsacabra el 1428. És una obra massissa de volta força apuntada, feta de còdols. Els murs i la volta són extremament sobris i aquesta rusticitat li dòna una bellesa i categoria especials. La façana actual, del 1726, també és molt austera.

Interior de l'església

La imatge que s'hi venera, la Mare de Déu del Far, és una de les més belles mostres d'art gòtic del Collsacabra; és d'alabastre policromat de poc més d’un metre d’alçada i data de finals del segle XV, representa la Mare alletant l'Infant.

El santuari compta amb hostatgeria, restaurant i zona de pícnic.

Mereix una visita obligada la panoràmica que es contempla des del santuari. A l'est es veu el golf de l'Estartit amb les illes Medes, el Montgrí , les Gavarres i la vall d'Aro des de Sant Feliu de Guíxols a Tossa de Mar. Cap al sud domina l'imponent massís del Montseny, les Guilleries i com a punts emblemàtics el Turó de l'Home i la creu de Matagalls. Més enllà, en dies clars, fins i tot les agulles de Montserrat es distingeixen del cel blau. Cal no oblidar-se de Girona, la plana de la Selva i la vall del Ter. A ponent, s'estén la majestuosa cinglera que delimita el Collsacabra de les Guilleries, des del Far fins a Tavertet, amb L'Agullola de Rupit a mig camí .

Vistes des del mirador del Santuari

Quirze Parés i Ganyet en el llibre “La despoblació rural i les masies del Collsacabra”, sintetitza molt be la panoràmica que s’albira des del Far.

"Estem situats en la mateixa punta del Far, a dret fil de la cinglera; la proa d'aquesta gegantesca nau de pedra s'eleva amb una absoluta i nua vertical de més de 300 metres. [...] El panorama, des dels miradors, és del més impressionant que hom pugui imaginar; i quan fa bo, i bon solet, i el vent està en calma, és una pura delícia. Però les tempestes, aquí, són formidables i paoroses” .

La cinglera del Far

Des d'aquí es poden fer nombroses excursions, cap a Rupit vorejant la cinglera, cap a la Salut, cap als pobles de Sant Martí Sacalm, Amer, les Planes d'Hostoles, etc.

Itinerari:
Comencem l’excursió d’avui a 2/4 de 9. El dia es presenta totalment assolellat. Sortim de l’esplanada de l’aparcament i situats d’esquena al Santuari ens dirigim uns pocs metres cap a una tanca situada a l’esquerra. Passem el filat i de seguida comencem a veure els senyals de color blanc que ens portaran fins al grau de Cabrafiga.

Roca pintada (tòtem) al costat del camí

Anem seguin el camí en lleuger descens, primerament per dins el bosc i poc desprès es dirigeix cap el costat de la cinglera.

Anem resseguint el camí amb unes magnífiques vistes dels cingles de Tavertet amb L’Agullola al fons.

Cingles de Tavertet

Més endavant arribem a la Trona; és un sortint de la cinglera que forma com una balconada amb una vista panoràmica extraordinària sobre la vall del Ter, el cantó de Sant Joan de Fàbregues i tota la vall de Fornils.

Vistes des de La Trona

Anem seguint el corriol arran del cingle ben bé pel fil de l'estimball.

Durant el camí i damunt les roques podem observar la gran quantitat de fòssils (nummulits) que hi ha. Són les típiques “llenties” d’aquestes contrades.

Nummulits (llenties)

El camí arriba en un pla i s’acaba la senyalització que arriba fins El Far.
Veiem un corriol que baixa; l’entrada sol estar obstruïda amb branques per protegir el bestiar. Som a l’entrada del Grau de Cabrafiga. Aquest camí ens permet guanyar la cinglera.

Descens pel grau de Cabrafiga

Baixem per l’estret grau en el seu inici i amb forta pendent. Les darreres pluges ha deixat la baixada força malmesa. Seguim uns senyals de color blau. Fem la baixada enmig d’un bosc d’alzines i pedres caigudes de la cinglera.

Tardem uns 25’ en baixar uns 200 m. El camí desemboca en una pista i seguir-la fins arribar a una gran pedra que hi ha al mig del camí.

Al darrera hi veiem el grau

Continuem seguint els senyals blaus i finalment arribem a la pista principal de la vall de Fornils.

Anem seguint aquesta pista cap a l’esquerra. Més endavant passem una tanca metàl·lica.
Durant el camí anem contemplant la cinglera del Far.

Cinglera del Far amb La Trona al centre

Arribem a la casa de Puiggalí, bellament situada al peu de la cinglera. Ofereix una magnífica perspectiva.

Cinglera del Far i masia de Puiggalí
Esmorzem al costat mateix de la casa.

Puiggalí

A ¾ d’11 reprenem el camí. Continuem seguint la pista i poc desprès ja veiem l’església de Sant Martí Sacalm.

S. Martí Sacalm

Som al Coll de Sant Martí. Des d'aquí tenim una magnífica perspectiva del cingle del Far. Deixem la pista principal i seguim cap a l’esquerra. Hi ha un pal senyalitzat amb un rètol indicant el camí del Far (45’)

Vista del Far des del Collet de S. Martí

La pujada al Far la fem per l’anomenat Grau de Santa Anna.

Deixem una pista que baixa per l'esquerra, als 10 minuts, i continuem recte en direcció nord. A la següent bifurcació cal deixar la pista principal, que va cap a la dreta, i prendre un camí ample amb força herba que remunta el cingle entre alzinars seguint uns senyals vermells que apareixeran durant tota la ruta. Passem una tanca per al bestiar que cal tancar.

Camí del grau

Més endavant el sender s'eixampla: aquí cal seguir un corriol indicat amb una ratlla blanca en una roca que puja dins del bosc.

Anem seguint els senyals i per un darrer tram en forta pujada i diverses giragonses sortim a la crta. d’accés al Far.

Grau de Santa Anna

Seguim per aquesta crta. envoltada de roures i faigs i finalment arribem al Santuari del Far.

Sortim del Far a ¾ d’una i a 2/4 de 2 ja som a Vic

Recorregut: 9'78 km
Desnivell: 400 m
Ascensió Acumulada: 409 m

La bellesa del recorregut a peu de cinglera pel camí de la vall de Fornils enmig de les masies abandonades té un encant especial.

La altiva i majestuosa silueta del Far és inconfusible

Cinglera del Far i la vall de Fornils

Gatsaule ha dit...

Veus, la ruta és xula, però l'hauria començat a baix... Això de pujar al final sempre em fa mandra!

Unknown ha dit...

hola josep maria, a mi magraden molt annar a caminar pls graus antics, casi mls se tts els d'aki aprop, pro et volia demanar , si tu saps si pr lla a la zona de la casa de l'avenc de tavertet ,ni a un de grau k baixa pl cingle,l'altre dia va caure un gos d'un excursionista a la casa de l'avenc i els bombers van baixar pl cingle per un garu a rescatal o posava al diari? no l conec , existeix ? gracies

Josep Mª Camprodon ha dit...

Hola Jordi, crec que el rescat d'aquest gos el van fer accedint a la CANAL del TEIX; que és un pas entre les cingleres que va des de Tavertet a Rajols. Es força arriscat i ple de matolls.

Salutacions des de Vic.

asva ha dit...

Ahir dimecres 3 de febrer de 2010, vàrem anar al Castell de Fornils i varem tenir dificultats per arribar a les parets. És una llàstima que no estigui una mica més accessible, ja que hi ha molts brots i matolls que dificulten poder gaudir d'aquest castell.

Bartomeu ha dit...

Bona tarda Josep Ma.:Felicitats per les excursions realitzades i per els anys disfrutant de la montanya.GRACIES per compartir aquestes experiencies.En el poc temps que fa que he descubert el seu blog, he gaudit de dues excursions, que he disfrutat molt.La 1ª El Far Grau de Cabrafiga-St.Martí...La 2ª el Coll de Comajoan-El Puig de la Bastida-Pla d´Aiats...El temps emprat ha valgut la pena.El comentari que volia fer,es que els tracks no coincideixen exactament en el meu gps.Podria ser que estesin configurats de diferenta manera?.Quines coordenades fa servir¿.M´agraderia saaber aquestes dades si es possible.
Espero poder gaudir de moltes de les excursions que vostè ens ofereix en el seu blog.
Molt agraït, rebi una cordial salutació.
BARTOMEU

Josep Mª Camprodon ha dit...

Hola Bartomeu.
Gràcies per visitar el Blog "Fer Muntanya". Ens alegrem de veure que també hi ha gent amb un gran interés pel món de l'excursionisme i la muntanya.
Respecte als Tracks en que no coincideixen amb el seu GPS, voldria indicar que possiblement sigui degut a l'hora de calibrar el mapa de la zona. Nosaltres fem servir el programa CompeGPS. A l'hora d'importar mapes, es poden obrir mapes de diferents tipus que no són compatibles directament amb el CompeGPS perquè la seva informació de calibració és incompleta i cal seleccionar la Projecció: "UTM" i el Datum: "European 1950"

Salutacions des de Vic.

Anònim ha dit...

Algú sap on es troba la cova del Far, esta a prop del grau de Santa Anna, he anat unes quantes vegades i no l'he trobat.

Gracies
Jordi Roca

Anònim ha dit...

Hola

jo també he anat moltes vegades i encara no la he vista, més o menys on està?