Les Clapisses o Escletxes de L'Euga (Collfred)

1 de Juny del 2009

Recorregut:
Casanova de Collfred – Font dels Castellans - Barraca forestal – Masia la Freixeneda – Les Clapisses – Baga de Freixeneda – Font dels Castellans – Casanova de Collfred

Recorregut i mapa

Descarregar Track de la ruta

La ruta al Wikiloc

Aproximació:
Com de costum sortim de Vic a 2/4 de 8. Anem en direcció Sant Quirze de Besora per la C-17. A partir d’aquí en desviem per la BV-5227 fins a Vidrà. Continuem en direcció a Olot per la GIP-5227 i finalment després de passar per la Collada de Collfred deixem el cotxe a la Casanova de Collfred. Total: 46 kms.

Itinerari:
Avui el dia es presenta molt assolellat. Comencem la ruta a ¾ de 9 passant per sota de la Casanova de Collfred i pel costat de la font de Collfred. Només de començar a caminar per la pista forestal en direcció a la Freixeneda ens trobem amb un terra totalment enfangat i amarat d’aigua.

El terra està molt humit i enfangat

Anem seguint aquesta pista que va més o menys planejant per sota el Serrat de les Bruixes o la Marranera.

Més endavant arribem a una obaga on sembla que la pista s’acaba però després de creuar una prat tornem a trobar la pista. Segons el mapa de l’Alpina en aquest prat hi ha la font dels Castellans. Nosaltres no la veiem, o potser, molt possiblement ja no raja.

Anem seguint la pista i passem pel costat d’una barraca forestal abandonada, que sembla treta d’alguna pel·lícula.

Barraca forestal

Sovint ens cal deixar la pista i enfilar-nos per un costat degut al fang que hi ha. Seguint sempre per la mateixa pista i després de passar pel mig dels prats de la Freixeneda, amb un esplèndida catifa d’herba, arribem finalment a la masia de la Freixeneda. (1h 30’)

La Freixeneda

Aquesta masia està situada en un lloc força enlairat. Gran vista panoràmica. Avui podem gaudir del Puigsacalm i Sta. Magdalena a la nostra dreta; veiem també, al fons, el Canigó.

Serra del Puigsacalm amb Sta. Magdalena

Al fons, el Canigó

Esmorzem al costa mateix de la casa, sota l’ombra d’un freixe monumental.

A 3/4 11, iniciem el camí de tornada seguint la mateixa pista. Creuem un prat per la pista forestal fins a trobar-ne un altre.

Prats de la Freixeneda

Aquí deixem la pista principal i seguim per l’esquerra per els Plans de la Correjada on hi ha una pista oberta per desemboscar i que pujant en forta pendent ens endinsem cap a la fageda per trobar les escletxes.

Magnífica fageda

Són difícils de trobar doncs no es veuen a cop d’ull. Cal endinsar-se uns 100 m. a la dreta de la pista dins la fageda. El GPS ens marca una altitud de 1261 m.

Entrada a les Clapisses

Ja som a l’entrada de Les Escletxes de L’Euga o Les Clapisses. “Un entramat de blocs, passadissos estrets i camins que es perden. Un fenomen natural. El seu origen es deu per la inclinació i el trencament (diàclasis) de les capes de gresos i margues a causa dels plegaments que hi hagueren a la zona durant la formació dels Pirineus fa uns 40 milions d'anys a causa del xoc de dues grans plaques tectòniques ( l'africana i l'europea). Alhora la inclinació de les capes provoca que l'estrat de gresos llisqui per damunt de les margues i separi els blocs i origini cavitats i balmes entre ells. Les laminacions que es poden veure en l'interior de la roca es deu a la sedimentació de les sorres a la platja. En aquest context es van sedimentar les roques que formen les escletxes i totes les serres que envolten la Vall d'en Bas. "
( Text tret de la revista Puigsacalm – nº 97 )

Val a dir que el lloc és molt curiós i espectacular per les grans escletxes naturals de roca que s’hi troben. Clapissa significa gran amuntegament de roques. La zona és molt obaga i feréstega. A nosaltres ens recorda Els Bufadors.

Les Clapisses

Després de contemplar tota aquesta zona de les Clapisses, continuem pujant per la pista forestal fins arribar a un prat;

en aquest lloc deixem la pista i seguim un camí a la dreta que va baixant per dins l’espessa fageda, fins a desembocar a la pista forestal per on hem passat en l’anada. Estem just al prat de la font dels Castellans.

Bonics racons

Anem seguint la pista forestal; passem pel costat del Serrat de les Bruixes i després de caminar uns 20’ arribem a la Casanova de Collfred; punt final de la ruta d’avui.

Arribem a Collfred a 2/4 d’una del migdia i a 2/4 de 2 ja som a Vic

Recorregut total: 9’81 km.
Ascensió Acumulada: 206 m

Avui hem disfrutat d’un dia esplèndid, amb un vegetació molt exuberant. Bona part del camí transcorre per zones ombrívoles, enmig d’extenses fagedes, oferint-nos una agradable sensació de frescor.

L’indret és digne de ser visitat, tant per simple curiositat, com per l’estudi d’un fenomen geològic.

RAMON dels Xiruques ha dit...

La barraca de fusta que vareu trobar, en diuen " la cabana del Anglès " pro no es ben correcta.
Es la cabana que varen construir els homes que feien carbó i que eren de Anglès.