Puig de les Àligues o Puig de L'Àliga (Collada de Bracons)

15 d’Octubre del 2008

Recorregut:
Collada de Bracons – Collada de Sant Bartomeu – Coll de la Coma del Coll - Puig de les Àligues – La Boulella – Crta. – Collada de Bracons.

Recorregut i Mapa (Editorial Alpina)

Descarregar Track de la ruta

La ruta al Wikiloc

Aproximació:
Sortim de Vic a 2/4 de 8. Anem en direcció Torelló per la C-17 i desviar-nos per la C-37 cap a Sant Pere de Torelló. A partir d’aquí seguim per la Crta. BV-5224 que passant per la Vola arriba fins a la Collada de Bracons. Lloc on deixem el cotxe. Total: 36 kms.

Itinerari:
Iniciem la sortida a ¾ de 9. Avui el temps es presenta molt net i assolellat i amb molt bona temperatura.

Aquesta ruta es pot fer tot l’any, però ara a la tardor li dóna un especial encant els faigs que ens acompanyaran bona part del trajecte, encara que les seves fulles acabades de caure puguin entorpir la visió clara del camí.

Situats a la Collada de Bracons (1.138 m.) i mirant cap el cantó de Joanetes, surt a l’esquerra el camí que hem d’agafar, el qual inicialment supera un tros de roca que cau sobre la carretera. La ruta està senyalada amb traces de pintura vermella i blava.

Iniciem l'excursió

El camí pròpiament dit comença després de superar aquest tram. Un cop ens endinsem en la muntanya, el camí es va enfilant de forma suau per una zona rocosa i embardissada que poc a poc entra al bosc, deixant diferents trencalls, primer a mà dreta (que ens duria fins al puig del Tosell Gros) i desprès a l’esquerra, que no hem d’agafar, sinó que hem de seguir per la senda més evident.

El camí transcorre entre boixos i una fantàstica fageda.

Al cap d’uns 40 minuts, ens trobem amb el tram més costerut des de que hem començat la ruta, ja que aquesta s’enfila de forma decidida fent llaçades per un camí molt fressat, fins arribar a la Collada de Sant Bartomeu a 1.249 m. ; aquí cal parar atenció.
Aquest coll és un important nus de camins, concretament cinc; seguint el camí de la dreta (amb un amb un rètol indicador) arribaríem al Puigsacalm. Nosaltres seguim el camí de l’esquerra que ens conduirà al Puig de les Àligues.

Podem veure el nom escrit de color vermell en un faig. A partir d’aquest coll i durant bona part del trajecte no hi han senyals. El camí ressegueix el vessant de la muntanya i la vegetació és molt abundant.

Bonics racons

Tot el traçat d’aquest camí és molt evident i força fresat.

Continuem per aquest camí i més endavant arribem en una cruïlla de corriols amb una tanca i un cartell que posa Puig de les Àligues. Seguim ara el camí per l’esquerra senyalitzat amb abundants marques de color blau i que en lleuger ascens pel mig d’una roureda i amb dilatades vistes ens portarà al Coll de la Coma del Coll a 1.257 m.

Coll de la Coma del Coll

Important cruïlla de camins. Ara de sobte sembla que hi hagi camins que provinguin d’arreu. Hi ha antics rètols de fusta que indican les direccions dels llocs. Curiosament en noms diferents. Recentment hi ha una nova rotulació amb el nom “oficial” de Pic de L’Àliga.

Diferents rètols indicant el mateix lloc

Baga de Curull (vessant nord del Coll)

Al nord descendeix bruscament per la font de la Canal un camí que va a Vidrà passant per la Baga de Curull, i pel vessant oposat el camí de Sant Pere de Torelló. Cal girar a la dreta (hi un rètol indicant el lloc) i seguint un sender que va per la carena comencem a ascendir suaument.

Silueta de la "pica" del Puig de les Àligues

Els senyals blaus ens acompanyen fins al cim. No ens hem d’espantar pel seu aspecte desafiant que en forma de pica, sembla inaccessible. El camí que hi puja és certament vertiginós. Els últims metres són força costeruts i algun pas ens demanarà una certa agilitat, però sempre fàcil.
El Puig de les Àligues és un cim dret d’atrevida estructura i el millor mirador de la serra de Curull situat a 1.342 m. El poc espai de que disposa el cim, juntament amb el seu accés, ens fa semblar que estiguem en un cim del Pirineu. Una senyera oneja al seu cimal.

Puig de les Àligues

Panoràmica Puig de les Àligues

Temps total sortida:1h 40’.

Esmorzem a dalt al cim. Avui no podem gaudir d’una vista completa del Pirineu i el Montseny; està força emboirat, però veiem en primer terme la Serra de Bellmunt, Puigsacalm, Cabrera i la Plana de Vic. Els boscos propers ens recorden que estem a la part més ufanosa d’Osona. Som als peus de la Baga de Curull amb una de les fagedes més grans del país.

De tornada desfem el camí de pujada seguint els senyals de color blau i arribem al Coll de la Coma del Coll. Seguim baixant uns 200 m., ara per la solana, fins arribar al filat que hem trobat a l’anada.

Deixem els senyals blaus, que ens portarien directament a la crta. prop de la Collada de Bracons, i seguim recta per un camí que no està senyalitzat.

Volem passar per davant de la masia de la Boulella. Aquest itinerari travessa un terreny molt salvatge amb un camí que no està marcat en el mapa i que requereix d’una certa orientació.

Finalment i amb l’ajuda del GPS arribem a la Boulella. Masia totalment enrunada en un racó molt salvatge i ferèstec.

Masia de la Boulella amb el Puig de les Àligues a dalt a l'esquerra.

Donem un tomb per el voltant de la casa i novament continuem la ruta. Ens orientem i agafem un camí que comença a pujar fins arribar en un collet i que desprès de passar un filat en una cruïlla trobem el camí que havíem deixat abans amb els senyals blaus.

A partir d’aquí només ens cal seguir aquest camí senyalitzat i que passant per bonics racons amb una vegetació molt densa ens portarà en un trencall de la crta.

Punt de sortida a la crta.

Ara ens cal recórrer 1’7 kms. per damunt de l’asfalt.

De camí cap a la Collada de Bracons

Sigui com sigui és el tros més dur de la ruta. Es fa molt llarg i pesat.
Arribem a dalt a la Collada de Bracons a ¼ de 2.

Puig de les Àligues des de la Collada de Bracons (ùltim cim de l'esquerra)

Recorregut total: 9’62 kms.
Desnivell acumulat: 447 m.

Arribem a Vic a ¼ de 3. Avui el bon temps ens ha acompanyat durant tot el camí.

Conclusió: Si volem anar directament al Puig de les Àligues, la ruta més curta és la següent: deixar el cotxe en el trencall a l’esquerra de la crta. (venint de la Vola), 1’7 kms abans de la Collada; hi ha una cadena i una marca blava. La ruta està tota senyalitzada amb aquestes marques fins a dalt el cim.

Observació: El nom de “El Puig de les Àligues” no apareix als mapes del I.C.C., surt en canvi el “Puig de l’Àliga” al terme de Sant Pere de Torelló; cal dir que és el mateix cim situat al nord de la casa de la Coma del Coll.

Potser es per falta de coherència el que passa amb aquest nom. Mentre el nom “oficial” hi figura “Pic de l’Àliga” (rètols), multitud de guies i nombrosos escrits avalen el nom de “Puig de les Àligues”. Només per citar-ne uns quants:

-El Vidranès (guia). Ramon Vinyeta. Editorial CelBlau. Torelló.

-Al voltant de la plana de Vic de Joan M. Vives i Teixidó, editat per la UEC (itinerari 8 a peu i itinerari 7 en BTT).

-A peu per Osona de Josep Mauri i Portolès, editat per Cossetània (Azimut-42) (itinerari 2).

-Descoberta del Patrimoni Natural, Cultural i Viari a través de 15 rutes a peu i en bicicleta de Jordi Cirera i Bach (itinerari 11).

-Mapa Editorial Alpina "Puigsacalm-Bellmunt". Edició 1.990 i de més actuals.

Colla Xiruques ha dit...

US ESTIC SEGUINT DE FA UNS DIES, I PER CERT, DEMÀ SI EL TEMPS ENS O PERMET FEREM MILANY, AVUI M'HE MIRAT LA QUE VAUREU FER EL DIA 15, AL PUIG DE LES ALIGUES/PUIG DE L'ALIGA.
SEGONS L'ICC, EL PIC AQUEST ESTA A 1361 MTS I SEGONS (CONTINUU DIEN EL ICC) SERIA AQUEST EL PUIG DE LE ALIGUES. I VOSALTRES VAREU FER UN DE 1344.QUE ESTA UNA MICA ABANS DEL ESMENTAT.
DISCULPEU-ME PERO NO HO TINC CLAR, I PER AIXÓ US ESCRIC, I NO VULL DEIXAR PASAR L'OPORTUNITAT DE FELICITAR-VOS PER LES DESCRIPCIONS DE CADA UN DELS ITINERARIS I DE PENJAR-HI EL TRAKS (JA M'HE BAIXAT EL DE DEMÀ PER SEGUIR-LO)
GRÀCIES. I ENDEVANT !!!

Josep Mª Camprodon ha dit...

Moltes gràcies per les felicitacions i per seguir el blog!

Amb aquest tema tenim un petit problema. El mapa de l'ICC no es correspon a la realitat. Està mal indicat. Allà on diu que hi ha el Puig de les Àligues correspon, en realitat, al Cim de Curull (1361 m).

Nosaltres si que vam anar al Puig de les Àligues a 1344 m d'altura (el track ho senyala). Hi ha mapes d'altres editorials que ho indiquen correctament.

A més a més, la foto que hi ha del cim es veu un cartell on diu el nom del lloc.

Moltes gràcies per aquesta observació.

Fins aviat!!

josep ha dit...

A la dreta (ENE) del collet de la Boulella hi ha un cim de 1361 metres que segons el mapa de l'Alpina es diu Cim de Curull, i segons el mapa de l'ICGC es diu Puig de l'Àliga.
A l'E d'aquest cim de 1361 metres, al mapa de l'Alpina hi ha una cota de 1319 metres sense nom. En canvi al mapa de l'ICGC(coincident amb el punt on hi ha la cota 1319 del mapa de l'Alpina) hi ha un cim de 1320 metres que es diu Puig de Curull.
La realitat és que els cims que tradicionalment es coneixen com a Curull i Puig de les Àligues són, el Curull al NO del coll de la Coma del Coll (al mapa de l'Alpina en diuen el Castell de Curull, té una alçada de 1314 metres i coincideix amb el que tothom coneix com a Curull), i el Puig de les Àligues al NE del coll de la Coma del Coll, amb una alçada de 1342 metres.
De fet des del Puig de les Àligues de 1342 metres s'observa fàcilment que a l'ENE hi ha un cim més alt, que seria el que al mapa de l'ICGC senyala com a Puig de l'Àliga, de 1361 metre, i que al mapa de l'Alpina en diuen Cim de Curull.
Per tant no és correcte el que indiques sobre que, al mapa de l'ICGC, el Puig de les Àligues, el tradicional, correspon al cim de Curull.