Puigmal (Collet de les Barraques)

13 d’Agost de 2008

Puigmal per el Collet de les Barraques.

Recorregut

Descarregar Track de la ruta

La ruta al Wikiloc

L’hora de sortida és a 2/4 de 7 de Vic. El trajecte que fem és el següent: Vic, Ripoll (C-17), Ribes (N-260) per continuar fins a Planoles. Just abans d’entrar a Planoles cal trencar a la dreta amb un rètol on diu : Collet de les Barraques. Seguir aquesta crta. uns 8 kms. Deixem el cotxe a l’esplanada del collet. Total 69 kms.

Ens posem a caminar a ¼ de 9. Avui el dia es presenta força tapat per boires.

L’ascensió al Puigmal és una de les més mítiques i tradicionals de l’excursionisme català. Una de les rutes amb més solera és la que partint de Planoles, puja al Collet de les Barraques i d’allà segueix la carena fins al cim.

Aquesta sortida comença al Collet de les Barraques que està situat a 1.894 m. d’alçada on hi ha uns miradors panoràmics tan cap a la serra de Montgrony com cap al Puigmal i cims del Freser.

Només arribar al punt de partida ja podem distingir el Puigmal i veure gran part del trajecte.

Per iniciar el recorregut hem de recular uns metres. Tot just una desena de metres abans de finalitzar la carretera veiem una pista que surt a la nostra esquerra i que té el pas barrat per una barrera. Seguim aquesta pista i caminem uns 10 minuts fins a trobar un rètol que ens indica que cal que girem a la dreta. El rètol indica el camí al Puigmal i el Pas dels Lladres.

Pocs metres després sortim d’entre els pins a un prat des d’on tenim una bona vista del Puigmal enmig de les boires. Darrera nostre podem contemplar la serra de Montgrony amb Nevà als seus peus.

Només ens cal seguir el filat del bestiar i carenejant entre el bosc, de seguida trobarem senyals de recorregut local (blanques i verdes) que seguirem durant tot el recorregut.

Caminant enmig de la boira

Continuem seguint el filat que discorre per la carena de la serra de la Vaquerissa, i que hem de seguir.

Un cop s’acaba el filat, aleshores, seguim les marques verdes i blanques que ens portaran fins el Pas dels Lladres a 2.534 m. d’alçada., des d’on gaudim d’esplèndides vistes de la Cerdanya.
Fins aquí hem tardat 1h 20’.

Pas del Lladres. A la dreta el Tossal del Pas dels Lladres

El Pas dels Lladres també és conegut com el Coll de Queralbs i està situat entre el Puig de Dòrria i la Tossa del Pas dels Lladres.

A partir d’aquí seguim la pista cap a la nostra dreta, voltant el tossal del Pas dels Lladres que es presenta molt altiu des d’aquí. Travessem les pistes d'esquí del Puigmal-Er. S’acaba la pista i passa a ser camí.

Continuem per la carena i sense pèrdua ens situem davant l'última pujada. Immens panorama sobre la Cerdanya. Seguim el camí passant pel Bressol, un pla just abans de fer el cim, tot seguint el senyals que ens acompanyen des de la sortida.

El Puigmal al fons

Arribats a aquest punt, s’inicia la definitiva ascensió al majestuós Puigmal, per terreny de molt forta inclinació, rude i descompost.

Últim tram de l'ascensió

Mitjançant unes quantes ziga-zagues del camí, arribem al cim del Puigmal a 2.910 m.

Cim del Puigmal

Els símbols de Núria

Tardem 1h i 20’ des del Pas dels Lladres. Total pujada: 2h 40’

Al arribar al cim el temps és de rigorós hivern. Cel tapat i un vent molt fred.

Després del merescut descans i haver esmorzat, iniciem ràpidament el descens pel mateix camí per on hem pujat amb l’única variant que ens enfilem al puig de la Tossa del Pas dels Lladres (2.665 m.) per retallar una mica el recorregut i seguir sempre els senyals.

Ciclistes pujant al Puigmal

Durant el camí de baixada continuem amb el temps emboirat.

Desprès de 2h i 20’ arribem de nou al Collet de les Barraques.

De tornada cap a Planoles fem un parada a la font Freda que es troba al costat mateix de la crta.

Recorregut total: 18’81 kms.
Desnivell 1.115 m.
Arribem a Vic a 2/4 de 3.

Avui tot i que el temps no ha estat massa bo, disfrutem d’una de les millors ascensions al Puigmal.